Tour de Namur

Omdat het ook eens wat anders mag zijn dan de Vlaamse Ardennen, trok ik richting Namen voor de “Tour de Namur”.
Parkeerplaats vinden was de eerste uitdaging, maar daarna zorgden de vele beklimmingen voor de echte uitdagingen van de dag.
Het was een niet te onderschatten parcours, en ik was blij dat ik voor de 126km heb gekozen.

05-06-map

Een rit zonder mijn papa, ik stond er dus helemaal alleen voor tussen de duizenden deelnemers. Er was maar weinig tijd om de spieren wat op te warmen en soepel te draaien. Vrijwel meteen na de start ging het, redelijk stijl, omhoog richting achterkant van de Citadel. Daarna was het logischerwijze steeds ofwel bergop ofwel bergaf, de ene keer lang uitgerekt gestaag omhoog, maar vaak ook best wel stevig lastig met noemenswaardige hellingspercentages. Het meest memorabel voor alle deelnemers zal wel de Triple Mur de Monty geweest zijn. Het was er bijna voor iedereen omhoog kruipen, anderen werden zelfs te voet gesteld en nog een paar zag ik langs de kant geveld door verkramping.
Ikzelf reed de ganse rit mijn eigen tempo, soms eens aanpikken tussen de beklimmingen met snelle groepjes, dan weer op mijn eentje aan een modaal tempo, bergop was het steeds zoeken naar een soepele tred, zeker naar het einde toe, toen ook ik voelde dat een kramp in mijn rechterkuit klaarzat. Mits enige voorzichtigheid bereikte ik gelukkig toch zonder krampen de finish.
Een lastig, uitdagend parcours. Ik heb een aantal mooie beklimmingen leren kennen, maar het moet gezegd dat het ook vaak wel gepaard ging met gevaarlijke afdalingen door het wegdek in zeer slechte staat, een minpuntje, die wel met infoborden stond aangegeven, maar die op de gevaarlijkste stroken nog meer in de verf zou moeten gezet worden om de vele lekke banden en ook valpartijen te vermijden.

website organisatie: Cycling Tour – Tour de Namur
Mijn rit op Strava: https://www.strava.com/activities/973458225

05-06-3D

Geef een reactie

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

