Sport·Video

Klassieker v/h goede doel

De ochtendzon verscholen achter een dikke ochtendnevel, het was een mooi zicht, maar het zorgde wel voor een zeer koude start. Het klaarde echter snel op, en zo denderden talrijke pelotons over Vlaamse en Waalse kronkelende wegen, genietend van prachtige vergezichten als beloning op top van de beklimmingen.

04-08-map.png

Voor het eerst sinds ik de wielertoerist uithang kan ik proeven van enkele ritten in het voorjaar. Op zaterdag geef ik zwemtraining, maar dit jaar heb ik een invaller zodat ik 1 zaterdag elke 14 dagen vrij heb.
Mijn allereerste start dus van de Gouverneursrit (zoals de klassieker van het goede doel ook bekend is), maar zeker niet de laatste keer.
Hoewel mijn pa en ik niet zo’n grote liefhebbers zijn van meerijden in grote groepen, deze keer was het toch goed meegenomen om jezelf wat te verstoppen voor het eerste deel met lichte tegenwind. Toegegeven, op een bepaald moment ging het toch iets te snel voor me. Ik ben niet zo’n stoemper die echt keihard traint of elk weekend op de fiets moet zitten, waardoor ik wat basisconditie/snelheid tekort kom om hoge gemiddeldes te rijden. Vind ik dat erg? Bijlange niet. Ik geniet meer van het samenzijn met mijn pa. Samen zijn we het ideale duo. Hij sleept me mee in de aanvangskilometers als mijn motor nog wat moet roderen, ik hem dan als het bergop gaat of naar ’t einde toe omdat ik de klimmetjes iets beter heb kunnen verteren. En surplus geniet je ook meer van de omgeving als je rondom kijkt i.p.v. je fietscomputer nauwlettend in de gaten te houden om toch maar die extra kilometer per uur rapper vol te houden.
Het parcours van deze rit stond me heel erg aan. 9 beklimmingen volgens de organisatie, maar zoals je hierboven in het hoogteprofiel grafiekje kan zien zijn het er een pak meer, al tellen de meeste waarschijnlijk niet mee omdat ze niet zo stijl zijn, maar de dijspieren oordelen er toch anders over. De wegen doorkruisten de velden en door de heldere hemel (na het wegtrekken van de ochtendmist) kon je echt ver kijken, zeker aan de top van de beklimmingen waren de vergezichten echt genieten, zoals je kunt zien in de beelden van het filmpje (watch it, like it, hare it 🙂 ).

Website organisatie: www.klassiekervanhetgoededoel.be
Mijn rit op Strava: www.strava.com/activities/932952418

04-08-3D

Geef een reactie

